گیاهخواری چیست و گیاهخواران چه می خورند؟


رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری سبکی از زندگی است که در آن افراد تا حد امکان، هرگونه استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می گذارند و محصولات حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.

در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود کننده به نظر برسد. بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر به رژیم گیاهخواری هستند در ابتدا نگران یافتن جایگزین های گیاهی مناسب برای وعده های غذایی مورد علاقه خود هستند.

امروزه گیاهخواری در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله در مورد گیاهخواری، بایدها و نبایدهای این نوع رژیم غذایی صحبت خواهیم کرد.

گیاه خواری
گیاه خواری

تعریف گیاهخواری

نوعی رژیم غذایی است که علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت، از مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر فرآورده حیوانی دیگری پرهیز می کند.

این شیوه زندگی سعی می‌کند تا حد امکان هرگونه استثمار و ظلم به حیوانات را برای غذا، پوشاک یا غیره از بین ببرد.

بسیاری از مردم از اصطلاح “وگان” برای اشاره به رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند. با این حال، وگانیسم چیزی بیش از یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه است.

کسانی که خود را گیاهخوار می دانند، معمولاً هدفشان حذف استثمار یا ظلم به حیوانات در تمام جنبه های زندگی خود است، از جمله لباس هایی که می پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می کنند و فعالیت های تفریحی که در آن شرکت می کنند. .

در نتیجه، بسیاری از وگان ها از خرید کت های پشمی، مبلمان چرمی، یا بالش و روتختی اجتناب می کنند. آنها همچنین می توانند به جای رفتن به باغ وحش ها، سیرک ها یا مزارع از پناهگاه های حیوانات دیدن کنند.

دلایل گیاهخواری

افراد به دلایل مختلفی از جمله نگرانی های اخلاقی، بهداشتی و محیطی می توانند گیاهخوار شدن را انتخاب کنند.

1.اخلاق

وگان های اخلاقی قاطعانه معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند. آنها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می بینند که مانند انسان ها می خواهند از درد و رنج دوری کنند. به همین دلیل، وگان های اخلاقی حیوانی را برای گوشت یا لباس نمی کشند. پوستش مخالف است.

گیاهخواران همچنین در برابر استرس روحی و جسمی که حیوانات به دلیل شیوه های کشاورزی مدرن متحمل می شوند مقاومت می کنند. به عنوان مثال، نرده ها یا قفس های کوچکی که معمولاً حیوانات در آن زندگی می کنند و به ندرت آنها را از بدو تولد تا ذبح رها می کنند.

اما برای وگان های اخلاقی، این احساس فراتر از ظلم شیوه های کشاورزی مدرن است.

گیاهخواران مخالف مصرف محصولاتی هستند که برای تهیه آنها نیاز به کشتن سایر حیوانات دارد زیرا جایگزین هایی وجود دارد.

مثلاً کشتار گوساله هایی که در صنایع لبنی مازاد به حساب می آیند یا از بین بردن جوجه های نر یک روزه که در تولید تخم رایج است.

به همین دلیل است که وگان های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم های آن یا پوشیدن پشم آن، حتی زمانی که حیوانات در فضای باز یا در مرتع پرورش می یابند، مخالف هستند.

2. امنیت

برخی افراد رژیم گیاهخواری را به دلیل فواید بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می کنند. رژیم غذایی سرشار از گوشت، به ویژه گوشت قرمز، با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

از طرفی کاهش مصرف فرآورده های حیوانی و استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی می تواند باعث بهبود هضم و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر شود.

رژیم گیاهخواری همچنین می تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک ها و هورمون های مورد استفاده در دامپروری مدرن کمک کند. در نهایت، به نظر می رسد که رژیم های گیاهخواری به ویژه در کمک به کاهش وزن ناخواسته افراد موثر باشد.

با این حال، اگر از رژیم گیاهخواری پیروی کنید، ممکن است در برخی از مواد مغذی کمبود داشته باشید. به همین دلیل است که برنامه ریزی بسیار مهم است.

برای برنامه ریزی یک رژیم غذایی گیاهی که به شما در دریافت مواد مغذی مورد نیاز کمک می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

رژیم های وگان یا گیاهخواری معمولاً دارای مواد مغذی زیر هستند:

  • ویتامین B12
  • ویتامین دی
  • فوتبال
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم
رژیم گیاهخواری
رژیم گیاهخواری

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند گاهی اوقات مکمل هایی را برای تامین مواد مغذی مصرف می کنند که ممکن است در رژیم غذایی آنها کافی نباشد.

3. اهمیت برای محیط زیست

مردم همچنین می توانند از محصولات حیوانی خودداری کنند تا اثرات زیست محیطی آنها را محدود کنند، که همچنین می تواند منجر به تولید گازهای گلخانه ای شود.

به نظر می رسد نشخوارکنندگانی مانند گاو، گوسفند و بز بیشتر گازهای گلخانه ای را به ازای هر گرم پروتئین تولید می کنند.

بیشتر پروتئین گیاهی تولید شده در حال حاضر به جای انسان برای خوراک دام استفاده می شود: برای مثال، 6 تا 17 برابر بیشتر از همان مقدار پروتئین سویا برای تولید پروتئین های حیوانی مورد نیاز است.

پروتئین های حیوانی نیز بسته به عواملی مانند فصل و نوسانات سالانه بارندگی به طور متوسط ​​به ۲ تا ۳ برابر بیشتر آب نیاز دارند.

دامپروری همچنین می تواند با جنگل زدایی همراه باشد، به خصوص زمانی که مناطق جنگلی برای چرای حیوانات سوزانده می شوند. این کار می تواند باعث از بین رفتن گونه های مختلف جانوری نیز شود.

انواع گیاهخواری

توجه به این نکته مهم است که رژیم گیاهخواری فقط به معنای سالم بودن نیست، بنابراین برخی از رژیم های غذایی وگان می توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند.

  • گیاهخواران رژیمی: این به کسانی اطلاق می شود که از محصولات حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می کنند اما همچنان از آنها در سایر محصولات مانند پوشاک و لوازم آرایشی استفاده می کنند.
  • گیاهخواران کامل: این افراد رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها را ترجیح می دهند.
  • گیاهخواران با غذای ناسالم: برخی افراد به شدت به غذاهای فرآوری شده گیاهی مانند گوشت های گیاهی، سیب زمینی سرخ کرده، شام یخ زده و دسرهای غیر لبنی، کلوچه ها و بستنی متکی هستند.
  • خام گیاهخواران: این گروه فقط غذاهای خام یا پخته در دمای کمتر از 118 درجه فارنهایت (48 درجه سانتیگراد) مصرف می کنند.
  • وگان های خام کم چرب: این زیر گروه که به عنوان میوه خواران نیز شناخته می شود، غذاهای پرچرب مانند آجیل، آووکادو و نارگیل را محدود می کند و در عوض به میوه ها تکیه می کند. آنها ممکن است گهگاه مقادیر کمی از گیاهان دیگر را بخورند.

در همین حال، رژیم های وگان با غذاهای کامل برای سلامتی بسیار مفید است. اگر علاقه مند به امتحان یک رژیم گیاهخواری هستید، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا غذاهای مناسب شما را بیابد.

بایدها و نبایدهای گیاهخواری

در اینجا برخی از غذاهای ضروری که گیاهخواران تمایل به خوردن یا اجتناب از آنها دارند، آورده شده است.

غذاهایی که گیاهخواران می خورند

اجتناب از محصولات حیوانی فقط شما را به خوردن سالاد محدود نمی کند. طیف گسترده ای از غذاهای خوشمزه وجود دارد که می توانید در رژیم گیاهخواری بخورید.

در اینجا چند ایده برای گیاهخواری وجود دارد:

لوبیا، نخود و عدس: مانند عدس قرمز، قهوه ای یا سبز؛ نخود؛ نخود خرد شده؛ نخود سیاه چشم؛ لوبیا سیاه؛ لوبیا سفید؛ و لوبیا چشم بلبلی

محصولات سویا: مانند شیر سویای غنی شده، سویا و مشتقات آن مانند توفو، تمپه و ناتو.

آجیل: مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و کره آنها

غلات: مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد و کره آنها و همچنین دانه کتان، دانه شاهدانه و دانه چیا.

غلات کامل: غلات کامل مانند کینوا، گندم کامل، جو سبوس دار و برنج قهوه ای یا وحشی و همچنین محصولات مبتنی بر این غذاها مانند نان سبوس دار، کراکر و پاستا.

سبزیجات نشاسته ای: مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، کدو، چغندر و شلغم

سبزیجات غیر نشاسته ای: مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، مارچوبه، تربچه و سبزیجات برگ دار. اینها می توانند خام، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره باشند.

میوه: مانند سیب، گلابی، موز، توت، انبه، آناناس، پرتقال و ماندارین؛ اینها را می توان تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره خریداری کرد.

سایر غذاهای گیاهی: مانند جلبک دریایی، مخمر تغذیه ای، شیر و ماست گیاهی غنی شده و شربت افرا

غذاهایی که گیاهخواران باید از آنها اجتناب کنند

وگان ها از تمام غذاهای با منشاء حیوانی اجتناب می کنند. این شامل:

گوشت و ماهی: مانند گوشت گاو، مرغ، اردک، ماهی و صدف

تخم مرغ: تخم مرغ کامل و غذاهایی که حاوی آنها هستند، مانند محصولات پخته شده

محصولات لبنی: شیر، پنیر، کره و خامه و همچنین غذاهای تهیه شده با این مواد

سایر مواد مشتق شده از حیوانات: مانند عسل، آلبومین، کازئین، کارمین، ژلاتین، پپسین، شلاک، شیشه و آب پنیر

بررسی برچسب های مواد غذایی به طور کلی بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا مواد غذایی حاوی مواد حیوانی هستند یا خیر است. بسیاری از غذاهای گیاهی در حال حاضر نیز به این عنوان برچسب گذاری شده اند، که تشخیص آنها را هنگام خرید آسان تر می کند.

وگان
وگان

به اختصار

گیاهخواران غذاهای متنوعی می خورند. آنها معمولاً گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را با جایگزین های گیاهی جایگزین می کنند، که تطبیق پذیری را برای رژیم گیاهخواری فراهم می کند. انجام دادن

در یک رژیم غذایی وگان، احتمالاً متوجه خواهید شد که گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را با بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها و محصولات غنی شده ساخته شده از این غذاها جایگزین می کنید.

تغییر به یک رژیم غذایی گیاهی ساده تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می کنند، بنابراین اگر علاقه مند به تغییر آن هستید، از یک متخصص رژیم غذایی مبتنی بر گیاه راهنمایی بخواهید.

در نهایت، توصیه من این است که یک روز در هفته را به خوردن غذاهای گیاهی اختصاص دهید، این می تواند به شما کمک کند تا به تدریج طیف وسیعی از غذاهای گیاهی را که دوست دارید و در صورت تمایل محصولات حیوانی پیدا کنید، به مرور زمان از رژیم غذایی خود حذف کنید.

دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

دیدگاهتان را بنویسید