10 راه قطعی برای درمان کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن


چاقی به تنهایی یک بیماری نیست. اما می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات شود. چاقی گاهی اوقات به طور مستقیم بر بدن ما تأثیر می گذارد. مثلا ظاهر و استایل ما را بد نشان می دهد. یا به طور غیرمستقیم باعث بلاهایی برای ما می شود. به عنوان مثال، می تواند خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، کیست تخمدان و غیره را افزایش دهد. یکی از مشکلاتی که می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم ناشی از چاقی باشد، فشار بر ستون فقرات و احساس درد در مفاصل مختلف بدن به ویژه در ناحیه کمر است. در این صفحه می خواهیم در مورد این نوع درد و به طور مشخص در مورد 10 روش مهم برای درمان کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن صحبت کنیم.

چاقی و کمردرد دقیقا چه کاری باید انجام دهد؟

در حالی که به طور قطعی ثابت نشده است که اضافه وزن یا چاقی می تواند باعث کمردرد شود، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد افراد چاق با BMI بیشتر از 35 بیشتر از دیگران در معرض خطر کمردرد هستند. علاوه بر کمردرد، افراد چاق ممکن است علائم دیگری مانند زانو درد، خستگی مفرط و مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس را در حین فعالیت بدنی تجربه کنند.

زنی چاق که به دلیل کمردرد دستش را روی کمر گذاشت

البته نباید فراموش کرد که همه افرادی که BMI بالای 35 دارند به دلیل چاقی و اضافه وزن دچار کمردرد نمی شوند، اما به دلیل چاقی بیشتر در معرض مشکلات ستون فقرات هستند.

چگونه شاخص توده بدنی خود را بدست بیاورم؟

برای محاسبه شاخص توده بدنی خود، روی لینک زیر کلیک کنید تا در کمتر از 5 ثانیه متوجه شوید که آیا شما نیز به دلیل چاقی و اضافه وزن مستعد کمردرد هستید یا خیر.

اضافه وزن و چاقی چه تاثیری بر ستون فقرات دارد؟

همانطور که می دانید وظیفه اصلی ستون فقرات تحمل کل وزن بدن و توزیع بار اضافی در هنگام استراحت و فعالیت بدنی است. از آنجایی که بدن وزن اضافه می کند و ستون فقرات بار اضافی را تحمل می کند، دیگر نمی تواند بار را به درستی توزیع کند و در نتیجه به مهره های ستون فقرات و سیاتیک آسیب می رساند. آسیب پذیرترین قسمت ستون فقرات در برابر اضافه وزن، قسمت تحتانی یا ستون فقرات کمری است.

اینفوگرافیک عصب سیاتیک چیست؟  در این اینفوگرافیک به ارتباط چاقی و سیاتیک پی خواهید برد

نکته: عصب در صورتی که تحت تاثیر عواملی مانند چاقی و اضافه وزن، فشار بیش از حد، بیرون زدگی دیسک و غیره باشد، دردی فراتر از حد تصور را تجربه خواهد کرد. بنابراین احتمالاً به راحتی ارتباط بین چاقی و سیاتیک را درک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت چاقی و اضافه وزن چیست؟

انواع کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن چیست؟

چاقی و اضافه وزن آسیب زیادی به ستون فقرات وارد می کند. این دو مشکل می توانند به طرق مختلف باعث ایجاد کمردرد شوند. در زیر انواع کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن ذکر شده است:

کمردرد (کمر)

اینفوگرافیک توضیح می دهد که کمردرد می تواند ناشی از چاقی شکمی باشد

بزرگ شدن شکم می تواند باعث کشیده شدن لگن به سمت جلو شود، اختلالی که لوردوز نامیده می شود. هنگامی که ستون فقرات کمری به دلیل لوردوز افزایش می یابد، عضلات کمر تحت فشار قرار می گیرند و سفت می شوند. زمانی که اندازه شکم نیرویی به ستون فقرات وارد می کند، افراد دردی را در قسمت پایین کمر تجربه می کنند که نسبتا کسل کننده و مداوم خواهد بود.

👋 بیشتر بخوانید:

سایش دیسک کمر

اضافه وزن و چاقی به تنهایی می تواند در طول زمان باعث ایجاد مشکلات ساختاری در دیسک کمر شود. مثلا در ساده ترین حالت چاقی فشار زیادی به دیسک های کمر وارد می کند و فرسوده می شوند. هر چه مدت طولانی تری این وزن اضافی را حمل کنید، خطر ساییدگی دیسک کمر بین 30 تا 79 درصد افزایش می یابد.

پوکی استخوان

اکثر افراد چاق از یک رژیم غذایی ناسالم یا ناسالم پیروی می کنند. به همین دلیل، اغلب آنها گهگاه ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. رژیم غذایی ناسالم و کم تحرک در این افراها می تواند بر تراکم و قدرت ستون فقرات تأثیر بگذارد. زمانی که استخوان توخالی می شود، در معرض خطر شکستگی و آسیب شدید قرار می گیرد. در این مواقع نه تنها باید یک رژیم لاغری سالم و متعادل را در نظر گرفت، بلکه باید به کمک مربی یا پزشک ورزشی برای کاهش وزن در چاقی نیز توجه کرد.

👋 ممکن است برای شما مفید باشد:

آرتریت و آرتریت روماتوئید

چاقی عامل مهمی در ایجاد آرتروز و آرتریت روماتوئید است، زیرا اضافه وزن فشار غیر طبیعی به مفاصل وارد می کند. این فشار می تواند آرتریت ستون فقرات را تشدید کند و حتی باعث آرتروز شود.

تصویر شخصی با دست روی زانو

احتمال آسیب را افزایش می دهد

استرس بیش از حد ناشی از اضافه وزن باعث زانو درد، کمر درد و سایر دردهای مفصلی می شود و این تنها یکی از عوارض چاقی است. اضافه وزن می تواند باعث افزایش 15 درصدی و چاقی 48 درصدی نسبت به سایر افراد در معرض آسیب شود.

آیا کاهش وزن به بهبود کمردرد کمک می کند؟

افزایش وزن با فشار بر ستون فقرات کمری و ایجاد انسداد عروق می تواند باعث کمردرد و سایر علائم شود. افرادی که اضافه وزن دارند و در حال حاضر از کمردرد رنج می برند، می توانند با ورزش منظم و تغییر عادات بد غذایی از کمردرد خلاص شوند. در برخی موارد، فعالیت بدنی و ورزش باعث افزایش کمردرد می شود. انجام حرکات نادرست، سخت و فوق العاده قوی می تواند باعث تحریک رگ های کمر و در نتیجه افزایش کمردرد فرد شود.

اینفوگرافیک روند کاهش وزن را نشان می دهد

جنبه های مختلف برنامه تمرینی مانند نحوه وزنه زدن، کشش عضلات و حتی میزان و شدت اجرای برنامه ورزشی همگی می توانند بر کمردرد فرد تأثیر بگذارند. از آنجایی که اراده نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد، بهتر است در مورد وضعیت خود با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در عین حال کمردرد خود را درمان کنید.

رژیم لاغری مناسب برای شما در اپلیکیشن سیرا

روی دکمه زیر کلیک کنید تا رژیم لاغری مناسب خود را دریافت کنید

روش های موثر کاهش وزن برای بهبود کمردرد

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. برخی از افراد سعی می کنند به هر طریق ممکن درد خود را تسکین دهند. برخی دیگر به روش هایی مانند مسکن یا جراحی نیاز دارند. اما هر دوی این گزینه ها می تواند برای فرد خطرناک باشد. داروها موقتی هستند و جراحی می تواند عوارض خود را داشته باشد.

به طور کلی، روش های زیر می توانند به کاهش وزن به طور طبیعی و سالم کمک کنند:

۱. قدم زدن

یکی از بهترین و ارزان ترین راه ها برای درمان کمردرد ناشی از چاقی و اضافه وزن، پیاده روی است. به عنوان مثال، می توانید ماشین خود را دور از محل کار یا مغازه پارک کنید و کمی پیاده روی کنید. و هر روز میزان این فعالیت را افزایش دهید. اگر این کار را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید، با بیشتر دردی که قبلا داشته اید خداحافظی خواهید کرد، زیرا پیاده روی به طور کلی برای دیسک کمر مفید است و تنش را از بدن خارج می کند.

دو زن که برای کمک به درمان کمردرد راه می روند

2. کاهش وزن

سعی کنید با کمک متخصصان تغذیه، مربیان ورزشی یا افراد با تجربه لاغر شوید، زیرا کاهش وزن حتی یک کیلوگرم نیز می تواند کمک زیادی به درمان کمردرد شما کند. می‌توانید رژیم‌های کاهش وزن را که تاکنون نتیجه داده‌اند، امتحان کنید.

3 تا 8. این تمرینات را امتحان کنید

ورزش همیشه برای کاهش وزن و کمردرد موثر بوده است. تعدادی ورزش وجود دارد که می تواند به کاهش وزن و تسکین درد مفاصل کمک کند. در زیر فقط 5 تمرین برای کمردرد آورده شده است که می توانند مسکن های خوبی برای شما باشند:

همچنین علاوه بر ورزش های با شدت بالا، ورزش های شکمی می تواند برای کسانی که کمردرد دارند مفید و موثر باشد. برای بهترین نتیجه، حتما با یک مربی ورزشی و پزشک مشورت کنید.

9. در مورد کاهش وزن موضعی شکم با پزشک خود صحبت کنید

اگر فقط از چاقی کمر یا شکم رنج می برید، از یک پزشک محلی کاهش وزن سوال کنید. کاهش وزن موضعی به معنای آب شدن چربی در قسمت هایی از بدن است که چربی بیش از حد وجود دارد. مثلا چاقی در ناحیه شکم و پهلو به این صورت است. به این نوع کاهش وزن، مجسمه سازی بدن نیز گفته می شود که اعتیادآور است یا ایمن و مدرن است.

10. به کاهش وزن فکر کنید

اینفوگرافی انواع عمل های لاغری

در نهایت، اگر با هیچ یک از روش های بالا نتوانسته اید وزن خود را کاهش دهید و درمان کمردرد شما هنوز به تاخیر افتاده است، می توانید به کاهش وزن فکر کنید. لاغری به روش های جراحی و دستکاری اندام های گوارشی اطلاق می شود که تضمینی منجر به کاهش وزن و تناسب اندام می شود. ما چندین نوع جراحی کاهش وزن داریم که مهمترین آنها جراحی اسلیو معده است. این روش 80 درصد از کل اضافه وزن را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید