13 نکته مراقبت از خود برای والدین


وقتی پدر و مادر می شویم، تمام توجه خود را به فرزندانمان معطوف می کنیم و به تدریج از خود غافل می شویم. این بی توجهی عوارضی مانند اضطراب و سرخوردگی دارد و باعث می شود که نتوانیم وظایف خود را در قبال فرزندانمان به خوبی انجام دهیم. در نتیجه احساس گناه می کنیم. اگر به نیازهای جسمی، روحی، روحی و اجتماعی خود توجه کنیم، احساس بهتری خواهیم داشت و می توانیم به پدر و مادر ایده آلی تبدیل شویم که می خواهیم. در زیر توصیه هایی را ارائه کرده ایم که با در نظر گرفتن آنها می توانید بهتر از خود مراقبت کنید.

1. مدیتیشن

حتی 5 دقیقه مدیتیشن در روز به شما احساس سرزندگی می دهد. اگر تا به حال مدیتیشن نکرده اید، می توانید از اپلیکیشن ها و سایت های بی شماری استفاده کنید که تمرین های مدیتیشن ساده را در قالب فایل های صوتی ارائه می کنند.

با کمک تمرینات تنفسی سالم می توانید استرس را در چند دقیقه کاهش دهید. مزیت این تمرینات کوتاه بودن آنهاست.

2. در طبیعت قدم بزنید

طبق تحقیقات انجام شده، طبیعت گردی برای سلامت روان بسیار مفید است. طبیعتا طبیعت گردی فقط رفتن به دل جنگل و کوه نیست، بلکه فعالیت های ساده ای مانند پیاده روی در پارک و مراقبت از باغ نیز مفید است.

اگر نمی توانید هیچ یک از این کارها را انجام دهید، تماشای تصویری از منظره طبیعی نیز می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. محققان با بررسی بیماران بستری در بیمارستان دریافتند کسانی که اتاقشان پنجره ای مشرف به فضای سبز داشت سریعتر از کسانی که اتاقشان چنین پنجره ای نداشت بهبود پیدا کردند.

راه حل دیگر نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. اگر نمی توانید وارد طبیعت شوید، طبیعت را برای خود بیاورید!

3. به موسیقی گوش دهید

فرقی نمی‌کند موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش را ترجیح می‌دهید یا دوست دارید آهنگی را بنوازید و با آن برقصید. در هر صورت، موسیقی شگفت انگیز است. شما حتی نیازی به صرف زمان خاصی برای گوش دادن به موسیقی ندارید و می توانید در حین انجام فعالیت های روزانه خود از تاثیر موسیقی لذت ببرید.

4. عضو باشگاه کتابخوانی شوید

برای مثال عضویت در یک باشگاه کتاب مزایای زیادی دارد با افراد جدیدی آشنا می شوید و معاشرت می کنید یا انگیزه دارید که برای مطالعه وقت بگذارید.

اگر در همسایگی شما باشگاه کتاب وجود ندارد، به کتابخانه محلی خود مراجعه کنید و با کمک کتابدار باشگاه کتاب خود را راه اندازی کنید. در اینجا نحوه کمک شما به دیگران است! کلوپ های کتابخوانی نیز در اینترنت موجود است، اما معمولا اعضای آن ها تعامل اجتماعی زیادی ندارند. در کل اینترنت جای دور هم جمع شدن و حرف زدن رو نمیگیره.

5- پیاده روی کنید

ورزش بدون شک برای سلامتی شما مفید است، اما بسیاری از اوقات ما روحیه یا زمان کافی برای ورزش نداریم. خوشبختانه حتی یک پیاده روی کوچک هم تاثیر شگفت انگیزی دارد و با یک پیاده روی 20 دقیقه ای در طول روز سرحالتر و پرانرژی خواهیم بود.

6. یک دفتر خاطرات سپاسگزاری بسازید

بر اساس تحقیقات، افرادی که دفتر خاطرات سپاسگزاری را نگه می دارند بهتر و بیشتر می خوابند. چه کسی بیشتر از والدین به خواب راحت نیاز دارد؟

این کار نه وقت گیر است و نه پرهزینه. فقط چند دقیقه وقت بگذارید و 3 موردی را که بابت آنها سپاسگزار هستید یادداشت کنید. این چیزها می تواند بسیار ساده باشد، مانند هوای خوب و یک روز آفتابی، یا بسیار خاص، مانند بدهی که موفق به پرداخت آن شده اید. در هر صورت، به خاطر سپردن چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، احساس بهتری نسبت به زندگی در شما ایجاد می کند. قدرت شکرگزاری را دست کم نگیرید.

۷- با خود خلوت کنید

برخی از والدین آنقدر به کار و خانواده اختصاص دارند که تنها وقتی به دستشویی می روند تنها می مانند! این وضعیت منصفانه نیست و قطعا باید زمانی را با خود خلوت کنید، حتی اگر تنها 5 دقیقه در روز باشد. این به شما کمک می کند تا انرژی از دست رفته را بازیابی کنید و در طول روز پرانرژی تر باشید.

8. وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید

حفظ روابط اجتماعی بخش مهمی از مراقبت از خود است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برنامه ریزی برای ملاقات با خانواده و دوستان دشوار باشد، به خصوص اگر قصد ندارید بچه ها را با خود بیاورید.

راه حل این است که برنامه ای برای مدیریت روابط اجتماعی خود ایجاد کنید. در اینجا نحوه تشخیص از قبل این است که چه روزی باید وقت خود را آزاد کنید. این تعاملات اجتماعی برای سلامت روان ضروری است و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، پس حتماً آنها را برنامه ریزی کنید.

9. فهرست کارهای خود را سازماندهی کنید

ممکن است به نظر برسد که انجام تکالیف ربطی به مراقبت از خودتان ندارد، اما انجام کارهایی که مدت هاست در ذهن شما بوده است به شما آرامش می دهد. شما می توانید یکی از این فعالیت های عقب افتاده را برنامه ریزی کنید تا علاوه بر فعالیت های عادی خود، هر روز اجرا شود.

10. اتاق خواب خود را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنید

اگر اتاق خواب شما به هم ریخته و نامرتب باشد، احساس آرامش نخواهید کرد. بنابراین بهتر است آن را مرتب کنید و آن را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنید که نمی توانید منتظر ورود به آن باشید. همچنین می توانید هر از چند گاهی تغییرات کوچکی در دکوراسیون اتاق ایجاد کنید. یک صندلی راحتی دنج چطور؟ می توانید بنشینید و کتاب های مراقبت از خود بخوانید!

11. مقداری پول خرج خودتان کنید

ما معمولاً پول زیادی را برای فرزندانمان خرج می کنیم، اما فراموش می کنیم که این کار را برای خودمان انجام دهیم. صرف زمان و پول برای خودتان نه تنها احساس بهتری در شما ایجاد می کند، بلکه به فرزندانتان نیز می آموزید که حتی وقتی بزرگ شدند باید خودشان باشند.

12. هر از چند گاهی از وسایل الکترونیکی استراحت کنید

مرور شبکه های اجتماعی و تماشای تلویزیون ممکن است فعالیتی آرامش بخش به نظر برسد، اما گاهی اوقات باعث اضطراب بیشتر ما می شود. به عنوان مثال ما معتقدیم که باید همیشه در فضای مجازی حضور داشته باشیم و به هر پیامی بلافاصله پاسخ دهیم. در واقع بدون اینکه متوجه باشیم تحت فشار زیادی هستیم. بهتر است کمی از این فضاها فاصله بگیرید و برنامه خاصی برای استفاده از آنها تعریف کنید.

13. ذهن آگاهی را تمرین کنید

تمرین روزانه ذهن آگاهی باعث می شود در لحظه حال حضور بیشتری داشته باشید و از لحظه لحظه زندگی لذت ببرید. به جای اینکه به گذشته فکر کنید و نگران آینده باشید، از حال لذت ببرید و قدر آن را بدانید.

آخرین کلمه

توجه به کودکان مهم است، اما والدین نباید از خود غافل شوند. تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش منظم، تفریح ​​و روابط اجتماعی برای همه ضروری است. در این مقاله راهکارهایی را ارائه کرده ایم که با استفاده از آنها می توانید زندگی بهتری داشته باشید. به این ترتیب فرزندانتان از شما یاد خواهند گرفت و در آینده زندگی بهتری برای خود خواهند ساخت.

شما بگو

زندگی شما چگونه است آیا به خودتان توجه می کنید یا کاملاً خود را وقف فرزندان خود کرده اید؟ آیا تا به حال از راه حل های ذکر شده استفاده کرده اید؟ اگر راه حل دیگری می شناسید که در این مقاله ذکر نشده است، آن را در قسمت نظرات برای ما بنویسید. شما می توانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود به خصوص با والدین عزیز به اشتراک بگذارید تا بیشتر به خود توجه کنند.


نحوه خرید - مجموعه صوتی خودمراقبتی
سلامتی با ارزش ترین کالای انسان است




فروشگاه چطور: مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید