24 ویژگی افراد خودآگاه؛ چگونه به خودشناسی برسیم؟


نیازهایی مانند سرپناه، غذا و آب مهمترین نیازهای ما برای بقا هستند. البته پس از تهیه آنها به چیزهای دیگری نیز نیاز خواهیم داشت زیرا هدف ما در زندگی فقط زنده ماندن نیست. ما می خواهیم استعدادهای خود را رشد و شکوفا کنیم. در زیر توضیح می دهیم که خودشکوفایی چیست و افراد خودشکوفایی چه ویژگی هایی دارند.


خودشناسی چیست؟

خودشکوفایی به معنای تحقق کامل پتانسیل خود است، یعنی انجام هر کاری که قادر به انجام آن هستید. این اصطلاح اولین بار توسط کورت گلدشتاین، پزشک متخصص در نوروناتومی و روانپزشکی، در اوایل قرن بیستم مطرح شد. او خودشکوفایی را هدف نهایی هر موجود زنده ای می دانست و معتقد بود هر عملی که انجام می دهیم به همین هدف مربوط می شود. البته مفهوم خودآگاهی زمانی رایج شد که روانشناسی به نام آبراهام مزلو شروع به کاوش در آن کرد.

آبراهام مزلو سلسله مراتبی از نیازها را پیشنهاد کرد. این سلسله مراتب همه نیازهایی را نشان می دهد که رفتار انسان را برمی انگیزد. سلسله مراتب نیازهای مزلو معمولاً به صورت یک هرم نشان داده می شود که نیازهای اساسی در پایین و نیازهای پیچیده تر در بالا قرار دارند. خودآگاهی نیز در بالای این هرم قرار گرفته است. هنگامی که نیازهای اساسی هرم برآورده شد، می توانید برای رسیدن به پتانسیل کامل خود بر روی تحقق خود تمرکز کنید. مزلو معتقد بود که افراد تنها پس از برآورده شدن نیازهای اساسی خود برای رسیدن به خودشکوفایی انگیزه پیدا می کنند.

سلسله مراتب نیازهای مزلو

خودشکوفایی به معنای کامل بودن یا دستیابی به تمام اهداف زندگی نیست، بلکه حالت ذهنی است که به افراد کمک می کند مشکلات، روابط و نیازهای خود را بپذیرند و درک کنند.

ویژگی های افراد خودآگاه

افراد خودآگاه دارای ویژگی هایی هستند که به آنها امکان می دهد به حداکثر پتانسیل خود برسند. محققان ویژگی های پیشنهادی مزلو را گسترش دادند و علاوه بر این ویژگی های شخصیتی دیگری را نیز پیشنهاد کردند. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های مهم افراد خودآگاه می پردازیم.

1. احساس قدردانی مداوم

مزلو در کتاب خود با عنوان “انگیزه و شخصیت” می نویسد: “افراد خودآگاه این توانایی شگفت انگیز را دارند که برکات اساسی زندگی را بارها و بارها با هیبت، شادی، شگفتی و حتی خلسه قدردانی کنند، مهم نیست که این تجربیات چند سال به نظر می رسد. به دیگران. .

این افراد به جای اینکه تجربیات روزمره را کسل کننده و تکراری بدانند، همیشه حس هیبت، شگفتی و شادی دارند. آنها احساس قدردانی نسبت به چیزهای خوب در زندگی را حفظ می کنند، مهم نیست که چقدر آنها را تجربه می کنند.

2. پذیرایی

پذیرش خصلت ها و خواسته های خود بدون عذرخواهی یا شرمساری نیز یکی از ویژگی های خودشناسی است. این به معنای پذیرش کامل خود و آنچه هستیم است. خودآگاهی باعث می‌شود دیگران را همان‌طور که هستند بپذیریم و بدون توجه به پیشینه، وضعیت فعلی یا سایر عوامل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی، با دیگران به طور یکسان رفتار کنیم. افراد خودآگاه نمی خواهند خودداری کنند و می توانند بدون احساس گناه از زندگی لذت ببرند.

3. اصالت

فرد به جای اینکه بخواهد خود را با جمعیت هماهنگ کند و مطابق انتظارات دیگران رفتار کند، هویت و اصالت خود را حفظ می کند.

4. خودانگیختگی

یکی دیگر از ویژگی های افراد خودآگاه، تمایل به خودانگیختگی است. اگرچه این افراد می توانند انتظارات اجتماعی مورد قبول عموم را برآورده کنند، اما در افکار یا رفتار خود خود را محدود به این هنجارها نمی دانند.

5. مستقل باشید

آنها از نظرات دیگران در مورد شادی یا رضایت پیروی نمی کنند. این دیدگاه معتبر به شما امکان می دهد در لحظه زندگی کنید و از زیبایی هر تجربه قدردانی کنید.

6. متانت

وقتی چیزی مطابق میل فرد پیش نمی رود، به جای عصبانی شدن، اجتناب ناپذیر بودن آن واقعه را می پذیرند و با آرامش بر آن غلبه می کنند.

۷- هدف داشته باشید

افراد خودآگاه احساس می کنند رسالت، وظیفه یا مسئولیت خاصی در زندگی دارند. این هدف معمولاً چیزی است که به دیگران کمک می کند. آنها ارتباط عمیقی با دیگران دارند و با رنج دیگران همدلی می کنند. این حس همدلی و هدف باعث می شود که برای بهتر کردن جهان تلاش کنند.

8. واقع گرایی

این افراد به سختی حفاری می کنند تا مطمئن شوند که حقایق جهان را دریافت می کنند و به جای تکیه بر حدس و گمان، به حقایق بی طرفانه و بدون احساس توجه می کنند. آنها به جای ترس از چیزهای مختلف یا ناشناخته، زندگی را آنگونه که هست می بینند.

9. انسان دوستی

افراد خودآگاه روابط معتبری با افراد دیگر دارند، نسبت به آنها احساس همدردی و عشق می کنند و به آنها کمک می کنند.

10. تجربه اوج

یکی از ویژگی های خودآگاهی، تجربه اوج های مکرر است. به گفته مزلو، تجربه اوج شامل احساس خلسه، شادی و شگفتی شدید است. معمولاً در چنین تجربیاتی، انسان زمان را فراموش می کند و به شدت احساس می کند آنچه برایش می افتد مهم، ارزشمند، منحصر به فرد و خاص است.

این تجربیات همچنین می توانند دگرگون کننده باشند. مردم معمولاً احساس می کنند که تغییری اساسی ایجاد کرده اند یا دیدگاهی نسبت به جهان یا خود به دست آورده اند. به عبارت دیگر، تجربه های اوج، لحظاتی از تعالی هستند که در آن فرد احساس تغییر و دگرگونی را تجربه می کند.

11. شهود اخلاقی قوی

اگر بتوانید بلافاصله تشخیص دهید که کار اشتباهی انجام داده اید و به خودتان اعتماد کنید که بدون فکر و بررسی زیاد تصمیم درست را بگیرید و به راحتی بین درست و غلط تشخیص دهید، شهود اخلاقی قوی دارید.

12. روحیه خلاق

این افراد احساس می کنند با خود کودکانه خود ارتباط دارند و در هر کاری خلاق هستند. مزلو در کتاب “به سوی روانشناسی هستی” می نویسد: “من یاد گرفتم که از کلمه “خلاقیت” فقط برای محصولات استفاده نکنم، بلکه از آن برای افراد، به شیوه ای شخصیت شناسانه، و همچنین برای فعالیت ها، فرآیندها و نگرش ها استفاده کنم. من از کلمه “خلاق” برای بسیاری از محصولات غیر از اشعار، نظریه ها، رمان ها، آزمایش ها یا نقاشی های استاندارد و پذیرفته شده استفاده می کنم.بنابراین اصطلاح روح خلاق چیزی بیش از خلق چیزهای فیزیکی است.

13. پذیرش تجربیات

گشودن به تجربیات یکی از ویژگی های افراد خودآگاه است

این افراد به جای اینکه در حالت تدافعی زندگی کنند، پذیرای تجربیات هستند، یعنی آنچه را که اتفاق می افتد می پذیرند و از آن نمی ترسند.

14. تمایل به افزایش آگاهی

یعنی انسان در انکار زندگی نمی کند و تجربیات خود را به وضوح می شناسد و می فهمد. این کار برای افزایش هوش هیجانی نیز مفید است.

15. تفسیر صحیح تجربیات

این افراد می‌توانند وقایع را همانطور که تجربه کرده‌اند، بدون تغییر آن‌ها تفسیر کنند.

16. رفتار انطباقی

شما می توانید با تجربیات خود ارتباط برقرار کنید و انعطاف پذیری لازم برای انطباق با آنها را داشته باشید.

17. به تجربیات اعتماد کنید

یعنی توانایی اعتماد به چیزهایی که برای شخص اتفاق می‌افتد، پردازش آنها و کشف ارزش‌های او بر اساس آنها بدون اینکه آنها را تهدیدی برای خود بداند.

18. عزت نفس بی قید و شرط

یعنی انسان باید بدون شک و تردید به خود و ارزش هایش و بر اساس تجربیات شخصی زندگی کند.

19. از تجربیات بازخورد بگیرید

اگر چیزی مطابق میل فرد پیش نمی رود یا از آن راضی نیست، به نتیجه فکر کنید و به جای حالت تدافعی، سعی کنید در آینده آن را اصلاح کنید.

20. در هماهنگی با دیگران زندگی کنید

یعنی انسان بفهمد که تنها نیست و اعمالش بر دیگران تأثیر می گذارد. او با دانستن این موضوع، تا حد امکان در هماهنگی با دیگران زندگی می کند.

21. مسئله محور باشید

افراد خودآگاه از به کار بردن مهارت های حل مسئله در موقعیت های دنیای واقعی لذت می برند و دوست دارند به دیگران کمک کنند تا زندگی خود را بهبود بخشند.

22. ارزش دادن به حریم خصوصی

این افراد برای حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و تنها بودن را دوست دارند. البته آنها به معاشرت با دیگران نیز علاقه دارند، اما لازم می دانند که برای کشفیات شخصی خود وقت بگذارند و پتانسیل خود را توسعه دهند.

23. حس شوخ طبعی

این افراد ممکن است در موقعیت های مختلف از شوخ طبعی لذت ببرند و به خودشان بخندند، اما به قیمت آزار دادن و جریحه دار کردن احساسات دیگران شوخی نمی کنند.

24. روی مسیر تمرکز کنید

اگرچه افراد خودشکوفایی اهداف خاصی دارند، اما همه چیز را وسیله ای برای رسیدن به آن نمی دانند. برای آنها مسیر رسیدن به هدف درست به اندازه رسیدن به آن مهم و سرگرم کننده است.

چگونه به خودشناسی برسیم

مزلو آبراهام لینکلن، النور روزولت و آلبرت انیشتین را نمونه هایی از افراد خودشکوفایی می دانست. افراد عادی می توانند مانند این افراد مشهور به خودشکوفایی برسند. برای رسیدن به خودآگاهی باید موارد زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید خود را از صمیم قلب بپذیرید.
  • توجه کنید که انگیزه شما برای زندگی روزمره از کجا می آید و چرا.
  • دریابید که می خواهید به چه چیزی برسید و چرا به شما احساس موفقیت می دهد.
  • پذیرای مشکلات زندگی باشید، بدون اینکه آنها را تهدیدی برای احساس خود بدانید.
  • اگر برای دستیابی به خودآگاهی جدی هستید، از یک روانشناس بخواهید که مسیر درست را برای شما تعیین کند و به شما کمک کند تا با موانع احتمالی مقابله کنید.
  • سعی کنید خود و اطرافیانتان را بیشتر بپذیرید. در حالی که عصبانی شدن در مورد چیزهایی که آرزو می کنید می توانید تغییر دهید یا انجام دهید آسان است، سعی کنید با هر فرد و هر موقعیتی با مهربانی رفتار کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید. ذهن آگاهی تمرینی است که در آن یاد می گیرید با پذیرش روی زمان حال تمرکز کنید. ذهن آگاهی به شما کمک می کند تا از خود و دنیای اطراف خود آگاه تر شوید.
  • همدلی و شفقت برای دیگران برای خودشناسی مهم است. کسانی که به بالای سلسله مراتب مزلو می رسند به دیگران اهمیت می دهند. شما می توانید با قرار دادن خود به جای دیگران، داوطلب شدن برای چیزهایی که به بهبود جهان کمک می کند، و به دنبال راه هایی برای تبدیل جامعه به مکانی بهتر برای زندگی، همدلی خود را تقویت کنید.
  • پذیرا بودن را تمرین کنید. افراد خودآگاه با دیدی جدید به دنیا می نگرند، دیدگاه های دیگر را در نظر می گیرند و با دیدی باز به دنیا می نگرند. با پرورش حس پذیرش، چیزهایی را در مورد جهان و خود می آموزید که نمی دانستید.

آخرین کلمه

خودشکوفایی می تواند از پیگیری اشتیاق شما برای نقاشی، تحقق رویای آواز خواندن در مقابل تماشاگران، یا تربیت کودکان مفید برای جامعه ناشی شود. مهم نیست که چگونه برای رسیدن به خودشکوفایی تلاش می کنید، مهم این است که زندگی خود را رضایت بخش تر کنید. این کاری نیست که باید انجام شود، بلکه قدم‌های کوچکی است که می‌توانید به آرامی در مسیر برای کشف خود و جایگاهتان در جهان بردارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی غلبه بر کمرویی و کمرویی

در این مجموعه صوتی راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را بیاموزید.

تا بتوانید شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید.




دیدگاهتان را بنویسید