5 روش عالی و اثبات شده برای کاهش وزن و درمان چاقی جراح لاغری


افراد دارای اضافه وزن یا چاق معمولا نمی توانند به درستی حرکت کنند و خیلی زود خسته می شوند. آنها معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و از بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت رنج می برند. برخی از آنها حتی وضعیت روحی خوبی ندارند و معمولاً از افسردگی رنج می برند. بنابراین، افراد چاق باید چاقی را درمان کنند، حتی اگر چند پوند از اضافه وزن خود را کم کنند.

خوشبختانه چاقی مشکل همیشگی نیست و روش هایی وجود دارد که این افراد می توانند وزن خود را کاهش دهند و با کاهش وزن اضافی بسیار بهتر از قبل شوند. در این مقاله به 5 راه عالی برای کاهش وزن و درمان چاقی می پردازیم که می تواند زندگی خوبی را برای افراد چاق به ارمغان بیاورد.

5 روش کاهش وزن و درمان چاقی برای افراد چاق

نکات و روش های ذکر شده در این قسمت اثبات شده است و درمان چاقی لزوما کار سختی نخواهد بود یا برای رسیدن به آن باید راه های عجیبی را طی کنیم. به محض اینکه این نکات ساده درازمدت را در ذهن داشته باشیم، متوجه می شویم که پس از مدتی روند افزایش وزن به تدریج رخ می دهد و وضعیت سلامتی مطلوب تر می شود. برخی از این روش های ساده عبارتند از:

1. برای درمان چاقی به آنچه می خورید توجه کنید

  • چاقی می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد. با انتخاب های سالم تر و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، می توانید کالری دریافتی خود را کاهش دهید و خطر چاقی را کاهش دهید. اطمینان حاصل کنید که میوه ها و سبزیجات بیشتری را در سبد خرید خود قرار دهید تا زمانی که گرسنه هستید یا می خواهید حداقل میوه ها و سبزیجات سالم بخورید. اینها در یک رژیم لاغری خوب گنجانده شده اند.
  • سعی کنید برچسب روی مواد و محصولات غذایی که خریداری می کنید را بخوانید. این اطلاعات ارزش غذایی آن محصول و میزان کالری موجود در آن را به ما نشان می دهد.
  • مراقب میزان کالری مصرفی خود باشید. لازم نیست به خودتان سخت بگیرید، فقط باید بدانید در طول روز چقدر کالری می خورید. دانستن میزان کالری مصرفی یکی از مهم ترین مولفه ها و قوانین کاهش وزن است.
  • برای اینکه احساس گرسنگی نکنید، سعی کنید در طول روز وعده های غذایی کوچک و سالمی تهیه کنید و زمانی که گرسنه هستید میل کنید.
  • از خوردن غذاهای آماده خودداری کنید و شروع به خوردن غذاهای خانگی سالم کنید. شما کاملاً از آنچه در خانه مصرف می کنید آگاه هستید، اما در مورد مواد تشکیل دهنده و نحوه تهیه غذا در خارج از منزل کاملاً آگاه نیستید.

2. از نوشیدنی های ناسالم و شکر پرهیز کنید

بسیاری از نوشیدنی های آماده و الکلی حاوی قند بالایی هستند. مصرف زیاد قند می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود. نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و حتی نوشیدنی ها یا آب میوه های آماده حاوی مقادیر زیادی قند و مقادیر کم مواد مغذی هستند. به جای این نوشیدنی ها، سعی کنید خودتان میوه را آب بگیرید یا اسموتی میوه های سالم و تازه درست کنید.

هدف کاهش وزن شما نوشیدن شش تا هشت لیوان مایع در روز است. آب بهترین انتخاب سالم و اقتصادی برای رفع تشنگی و کاهش وزن است زیرا کالری و قند ندارد و متابولیسم کل بدن به آن بستگی دارد. سایر گزینه های سالم تر شامل شیر کم چرب و نوشیدنی های بدون قند مانند چای و قهوه است.

کالری موجود در الکل یک کالری کم ارزش و ناچیز است و بهتر است بگوییم ارزش غذایی ندارد. بدن شما نمی تواند الکل را ذخیره کند، بنابراین فرآیندهایی مانند جذب مواد مغذی و چربی سوزی برای از بین بردن الکل مختل می شوند. شما هنوز هم می توانید الکل بنوشید، اما درد دارد و ارزشی ندارد.

3. کسب و کار خود را افزایش دهید

برای کاهش وزن یا کاهش وزن و درمان چاقی، باید بیشتر از الان فعال باشید. سعی کنید پیاده روی و مقداری ورزش روزانه را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود بگنجانید. اگر اخیراً فعالیت بدنی نداشته اید، باید با دقت و واقع بینانه شروع کنید. می توانید هر روز با جلسات کوتاه و قابل کنترل ورزش و فعالیت شروع کنید، سپس به تدریج میزان آن را افزایش دهید.

4. عادات غذایی خود را کنترل کنید

تحقیقات اخیر در مورد درمان چاقی و چاقی نشان داده است که ناآگاهی افراد چاق از ویژگی های گوارشی و غذاهایی که می خورند، کاهش وزن را برای آنها دشوار کرده است. اگر چاق هستید، احتمالاً باید به موضوع آگاهی از عادات غذایی خود به چشم بهترین راه کاهش وزن نگاه کنید، زیرا سنگ بنای درمان چاقی، یافتن عاداتی است که باعث چاقی می شود و در نهایت از بین بردن آنها.

می توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا حقایقی در مورد چاقی و عادات غذایی به شما آموزش دهد. یا از یک جراح لاغری کمک بخواهید و از دانش و تجربه او در این زمینه کمک بگیرید. علاوه بر این، پیگیری عادات غذایی شخصی شما در طول روز و شب می تواند به شما اطلاع دهد و به کاهش وزن بهتر کمک کند.

5. جراحی چاقی

اگر چاق هستید و سعی کرده اید با رژیم غذایی و ورزش وزن کم کنید اما هنوز به موفقیتی دست نیافته اید، ممکن است نیاز به جراحی کاهش وزن داشته باشید. اگر در کنار چاقی مشکلات و بیمه هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، فشار خون، کلسترول بالا، ناباروری و… احتمالاً تنها راه حل شما برای مدیریت یا درمان چاقی این است که آن را به روش های تهاجمی و جراحی از یک جراح کاهش وزن خوب ببرید.

مهم ترین روش های جراحی لاغری برای درمان چاقی

جراحی کاهش وزن نوعی درمان چاقی است که توسط جراح کاهش وزن و با هدف کاهش حجم معده یا کوچک شدن دستگاه گوارش انجام می شود تا فرد بتواند زودتر سیر شود و وزن زیادی تا میان مدت و بلند مدت کاهش دهد. رایج ترین روش های کاهش وزن که توسط جراح کاهش وزن برای درمان چاقی استفاده می شود عبارتند از:

آستین شکمی

در طی این درمان برای چاقی، تقریباً 75 درصد از حجم معده برداشته می شود. این مقدار غذایی را که می توانید بخورید محدود می کند و باعث می شود خیلی سریع احساس سیری کنید و مقدار کمی غذا بخورید. به گفته متخصصان، بهترین جراحی چاقی، جراحی اسلیو معده است، زیرا میزان کاهش وزن کم است، عوارض جانبی کمی دارد و سندرم دامپینگ که در بای پس روده و معده دیده می شود را ندارد.

بای پس معده

در این روش، هدف این است که غذا به جای عبور از معده، مستقیما وارد روده شود. به عبارت دیگر می خواهیم مقداری غذا وارد معده شود و بیشتر آن مستقیما وارد روده شود. در مقایسه با اسلیو معده، روش بای پس معده وزن بیشتری کاهش می دهد اما عوارض بیشتری دارد.

نوار معده

در این روش از یک نوار یا حلقه کوچک برای کاهش اندازه معده استفاده می شود. با کمک نوار معده زودتر سیر می شوید و زودتر از خوردن دست می کشید. زمان بهبودی یا دوره نقاهت نوار معده سریعتر از عمل های کاهش وزن مانند بای پس معده یا کاف است و اساساً یک عمل برگشت پذیر است.

بالون معده

در این روش یک بالون داخل معده قرار می گیرد و سپس با سرم یا محلول نمکی پر می شود تا بخشی از حجم معده را اشغال کند و احساس سیری زودهنگام به شما بدهد.

بالون معده یک روش کم تهاجمی و به خصوص موقت (معمولاً 6 ماه) غیر جراحی است. در این روش مقداری از وزن اضافی خود را از دست خواهید داد، اما بادکش بهترین جراحی کاهش وزن نیست. اگر BMI شما بین 27 تا 35 است، می توانید بالون معده بزنید. روند کاهش وزن در این روش نسبت به سایر روش های جراحی لاغری کندتر است.

دیدگاهتان را بنویسید