6 خاصیت عسل که ثابت می کند بهترین جایگزین قند است


خواص عسل در رژیم غذایی

خواص عسل

عسل فواید بی شماری برای سلامتی دارد و در بسیاری از درمان های خانگی و طب سنتی استفاده می شود.
عسل مایع غلیظ و چسبناکی است که زنبورها از شهد گیاهان تولید می کنند. این غذا به دلیل شیرینی و طعم آن در سراسر جهان مورد علاقه است و در بسیاری از غذاها و دستور پخت ها استفاده می شود.
بو، رنگ و طعم عسل با توجه به نوع گلی که از آن ساخته شده متفاوت است، بنابراین انواع بی شماری دارد.
در این مقاله شما را با مهمترین خواص عسل در رژیم غذایی آشنا می کنیم و در نهایت به شما می گوییم که آیا جایگزینی شکر با عسل برای سلامتی شما بهتر است یا خیر.

1. یکی از خواص عسل این است که دارای مواد مغذی است

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (20 گرم) عسل:
کالری: 61
چربی: 0 گرم
پروتئین: 0 گرم
کربوهیدرات: 17 گرم
فیبر: 0 گرم
ریبوفلاوین: 1٪ از مقدار روزانه (DV)
مس: 1% از DV
عسل اساساً شکر خالص، بدون چربی و همچنین مقدار کمی پروتئین و فیبر است. عسل حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی است.

2. یکی دیگر از خواص عسل این است که سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل مرغوب یعنی عسلی که حداقل فرآوری شده، گرم نشده و تازه باشد و حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال زیست فعال و آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک باشد. انواع تیره تر از انواع روشن تر حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند.
آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن گونه های فعال اکسیژن (رادیکال های آزاد ROS) در بدن کمک می کنند، که وقتی در بدن انباشته شوند می توانند خطر پیری زودرس، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهند.
با توجه به این توضیحات، می توانید بهتر متوجه شوید که چرا بسیاری از فواید عسل به خواص آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می شود.

3. تأثیر مثبت در کنترل سطح قند خون نسبت به قند

در مورد کنترل قند خون، عسل ممکن است مزایای جزئی نسبت به قند داشته باشد.
اگرچه عسل مانند سایر قندها سطح قند خون را افزایش می دهد، آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کند.
(سندرم متابولیک: مجموعه ای از عوامل متابولیک خطرناک در فرد مانند: فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین خون، افزایش چربی انباشته شده در اطراف شکم، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL پایین، با هم ایجاد می شود و خطر بیماری قلبی افزایش می یابد سکته مغزی و دیابت افزایش می یابد. .

محققان دریافته اند که عسل می تواند سطح آدیپونکتین را افزایش دهد (آدیپونکتین یک هورمون پپتیدی است که توسط بافت چربی ترشح می شود و بر متابولیسم چربی ها و گلوکز تاثیر می گذارد. این هورمون با افزایش حساسیت کبد به انسولین و افزایش حساسیت کبد به انسولین و افزایش میزان گلوکز خروجی از ماهیچه ها را افزایش می دهد. از افزایش قند خون جلوگیری می کند تولید آدیپوکوئینتین در افراد چاق و دیابتی کاهش می یابد.)

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف روزانه عسل با معده خالی می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. با این حال، اگرچه عسل ممکن است کمی بهتر از شکر تصفیه شده برای افراد مبتلا به دیابت باشد، اما همچنان باید با احتیاط و با احتیاط مصرف شود. به رژیم غذایی اضافه شده است.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از کارخانه ها عسل را با ترکیب آب و شکر ترکیب می کنند. اگرچه تقلب عسل در اکثر کشورها غیرقانونی است، اما همچنان یک مشکل گسترده و غیرقابل انکار است.

4. اثر مثبت بر سلامت قلب

عسل می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. طبق یک مطالعه، عسل می تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلولی سالم کمک کند. همه این موارد ذکر شده می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد و سلامت قلب شما داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده است که عسل به محافظت از قلب در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

عسل خام معمولاً حاوی بره موم است، نوعی رزین که زنبورها از درختان شیره دار و گیاهان مشابه تولید می کنند. بره موم می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد.
به طور کلی، هیچ مطالعه طولانی مدت انسانی در مورد عسل و سلامت قلب وجود ندارد. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثرات عسل بر سلامت قلب مورد نیاز است.

5. خواص عسل در التیام سوختگی و زخم

در مصر باستان از عسل برای التیام زخم ها، سوختگی ها و سایر درمان های محلی استفاده می شد. این عمل امروزه نیز رایج است.
بررسی 26 مطالعه مراقبت از عسل و زخم نشان داد که اثربخشی آن در سوختگی‌هایی با توده‌های جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونی شده‌اند، بیشتر است.
عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است. (این آسیب یکی از عوارض جدی دیابت است که می تواند منجر به قطع عضو شود.)

یک مطالعه روی افراد مبتلا به زخم پای دیابتی که از عسل به عنوان یک درمان موضعی استفاده می کردند، به میزان موفقیت 43.3 درصد دست یافت. در مطالعات دیگر، درمان محلی با عسل توانست حدود 97 درصد زخم ها را التیام بخشد. محققان معتقدند قدرت شفابخش عسل به دلیل اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است. علاوه بر این، می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک کند.

6. بهبود سرفه در کودکان

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و والدین تأثیر بگذارند.

با این حال، داروهای رایج سرفه همیشه موثر نیستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند.
بررسی چندین مطالعه عسل و سرفه در کودکان نشان داد که به نظر می رسد عسل موثرتر از دیفن هیدرامین برای علائم سرفه است. همچنین می تواند به کاهش مدت سرفه کمک کند.
سایر مطالعات مشابه نشان داده اند که مصرف عسل می تواند کیفیت خواب کودکان مبتلا به سرفه و والدین آنها را بهبود بخشد. همچنین برخلاف برخی از داروهای سرفه، عسل هیچ عارضه ای ندارد.

توجه: به دلیل خطر بوتولیسم هرگز به نوزادان زیر یک سال عسل ندهید.

آیا مصرف عسل عوارضی دارد؟

خواص عسل

1. کالری عسل کمی بیشتر از ساکارز با حدود 22 کالری در هر قاشق چای خوری است. عسل از قند درست می‌شود و خوردن مقادیر زیادی از آن، به‌ویژه به طور مداوم در یک دوره زمانی طولانی، می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ یا بیماری‌های قلبی شود. سپس اعتدال (مصرف کم تا متوسط) را رعایت کنید.

2. عسل برای کودکان زیر یک سال می تواند خطرناک باشد. این به این دلیل است که حاوی هاگ های باکتریایی است که می تواند باعث بوتولیسم در نوزادان شود.
عوارض مصرف شکر
1. شکر یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است، بنابراین ممکن است بیش از آنچه فکر می کنید شکر را به طور غیرمستقیم مصرف کنید. این می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

2. افراد دیابتی باید به مصرف قند خود توجه کنند، زیرا می تواند قند خون را افزایش دهد.
3. اگر شکر در مقادیر بیشتر از آنچه بدن شما نیاز دارد مصرف شود، می تواند باعث سوخت رسانی سریع و در نتیجه کاهش شدید انرژی شود.
شکر یا عسل؟ کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟
عسل ممکن است شهرت بهتری داشته باشد، اما هم عسل و هم شکر در صورت مصرف بیش از حد می توانند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشند. همه قندهای افزوده بهتر است در حد اعتدال استفاده شوند.

اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید، یا نگران مدیریت وزن خود هستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه در مورد نیازهای غذایی خود صحبت کنید. آنها می توانند با شما همکاری کنند تا بهترین برنامه غذایی را به شما ارائه دهند.

نکاتی برای کاهش مصرف شیرین کننده ها

خواص عسل

بسیاری از افراد شکر و عسل را از روی عادت انتخاب می کنند. ما به طعم نوشیدنی ها و غذاها عادت می کنیم، بنابراین به راحتی می توانیم با تغییر برخی عادات غذایی به سلامت خود کمک کنیم.
سعی کنید مقدار شکر یا عسلی را که به نوشیدنی های خود اضافه می کنید به جای مقدار معمول نصف کنید. و اگر در آشپزی از شکر یا عسل استفاده کنید، کاهش مقدار آن به یک سوم تاثیری در طعم و مزه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید