7 خاصیت سرکه سیب که هیچ کس به شما نگفته است!


هزاران سال است که از سرکه سیب به عنوان یک ماده کاهش وزن در رژیم های غذایی استفاده می شود.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، مانند کاهش سطح قند خون.
اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی شما واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟
در این مقاله به تحقیقات انجام شده در مورد رابطه بین سرکه سیب و کاهش وزن نگاه خواهیم کرد.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را له یا له می کنند و با مخمر مخلوط می کنند تا قند آنها به الکل تبدیل شود. سپس باکتری به اسید استیک اضافه می شود تا الکل تخمیر شود.
ساخت سرکه سیب سنتی حدود یک ماه طول می کشد، اما برخی از تولیدکنندگان این فرآیند را به میزان قابل توجهی سرعت می بخشند، به طوری که کل فرآیند فقط یک روز طول می کشد.

اسید استیک جزء فعال و اصلی این ماده است و به اسید اتانوئیک معروف است. این ترکیب آلی دارای طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح «چوب» از «acetum»، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.
اسید استیک یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن به استات و هیدروژن تجزیه می شود.
حدود 5-6 درصد این ماده را اسید استیک تشکیل می دهد. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است.
یک قاشق غذاخوری (قاشق غذاخوری) سرکه سیب یا 15 میلی لیتر (میلی لیتر)، حاوی حدود 3 کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد.
این ماده باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی می شود.

سرکه سیب علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها، سرعت خروج غذا از معده را کاهش می دهد.
با این حال، برخی از افراد ممکن است شرایطی داشته باشند که سرکه سیب را برای آنها مضر کند.
گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است.
از آنجایی که نشان داده شده است که سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده را افزایش می دهد، مصرف آن همراه با غذا می تواند گاستروپارزی را بدتر کند.

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند

یافته های یک مطالعه کوچک اما بزرگ در سال 2009 نشان می دهد که ACV یا سرکه سیب حاوی پروبیوتیک هایی است که برای روده شما مفید هستند و ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

در یک مطالعه 12 هفته ای، به 144 بزرگسال چاق ژاپنی 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه و یک دارونما داده شد.
به آنها گفته شد مصرف الکل خود را محدود کنند اما در طول مطالعه به رژیم غذایی و فعالیت های معمول خود ادامه دهند.

شرکت کنندگانی که به طور متوسط ​​1 قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز مصرف کردند، مزایای زیر را تجربه کردند:

کاهش وزن: 2.6 پوند (پوند) یا 1.2 کیلوگرم (کیلوگرم)
کاهش درصد چربی بدن: 18 درصد
کاهش دور کمر: 0.5 اینچ (اینچ) یا 1.4 سانتی متر (سانتی متر)
کاهش تری گلیسیرید: 26%

تغییرات در شرکت کنندگانی که 2 قاشق غذاخوری از این ماده را در روز مصرف کردند:

کاهش وزن: 4.2 پوند یا 1.7 کیلوگرم
کاهش درصد چربی بدن: 0.9 درصد.
کاهش دور کمر: 0.75 اینچ یا 1.9 سانتی متر
کاهش تری گلیسیرید: 26%

گروه دارونما 0.9 پوند (0.4 کیلوگرم) اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت.

در یک مطالعه بالینی دیگر در سال 2018 که شامل 39 شرکت کننده در یک رژیم غذایی با کالری محدود بود، کسانی که روزانه حدود 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب را به مدت 12 هفته مصرف کردند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که سرکه سیب مصرف نکردند، وزن کم کردند. به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس این مطالعه، افزودن 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین می تواند درصد چربی بدن شما را کاهش دهد، به کاهش چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند.

این دو مورد از معدود مطالعات انسانی هستند که به بررسی اثرات این ماده بر کاهش وزن پرداخته اند. در حالی که نتایج دلگرم کننده است، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

فواید استفاده از سرکه سیب

این ماده علاوه بر افزایش وزن و کاهش چربی، فواید بسیار دیگری نیز دارد

1. قند خون و انسولین را کاهش می دهد
هنگامی که با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مصرف شود، نشان داده شده است که به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین بعد از غذا را کاهش می دهد.

2. بهبود حساسیت به انسولین
مطالعات نشان می دهد که مصرف سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

3. قند خون ناشتا را کاهش می دهد
مطالعات نشان داده است که بین مصرف این ماده و کاهش قابل توجه قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله رابطه وجود دارد.

4. بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).
یک مطالعه در سال 2013 روی زنان مبتلا به PCOS که به مدت 90 تا 110 روز سرکه مصرف کردند، نشان داد که تخمک گذاری را از سر گرفتند، که می تواند به بهبود حساسیت به انسولین نسبت داده شود.

5. سطح کلسترول را کاهش می دهد
یک بررسی تحقیقاتی در سال 2021 از 9 کارآزمایی بالینی نشان داد که سرکه سیب باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

6. فشار خون را کاهش می دهد
مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه می تواند با مهار آنزیم E که مسئول انقباض عروق خونی است، فشار خون را کاهش دهد، با این حال، مطالعات انسانی کاهش قابل توجهی در فشار خون نشان نداده است.

7. باکتری ها و ویروس های مضر را از بین می برد
مطالعات نشان می دهد که این ماده می تواند به شدت با باکتری های E. coli و S. aureus و همچنین اشریشیا کلی مقاوم (rE. coli) و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) در بدن مقابله کند.

نحوه استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب

یک راه آسان برای استفاده از روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی خوشمزه است.
همچنین می توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا به سادگی آن را با آب مخلوط کرد و نوشید.
مقدار مصرف سرکه سیب برای کاهش وزن 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است که با آب مخلوط می شود.
بهتر است آن را به 2 یا 3 دوز در طول روز تقسیم کنید و بهتر است قبل از غذا بنوشید.
مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به تداخل دارویی یا فرسایش مینای دندان شود.
بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) در هر وعده مصرف نکنید، زیرا بیش از حد ممکن است باعث تهوع شود.

نکته اصلی این است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. سرکه رقیق نشده می تواند داخل دهان و مری را بسوزاند.

در حالی که مصرف سرکه سیب به شکل قرص ممکن است مفید به نظر برسد، اما خطرات بالقوه زیادی دارد. به عنوان مثال، در سال 2005، زنی پس از گیرکردن یک قرص سرکه سیب در مری خود دچار سوختگی گلو شد.

دیدگاهتان را بنویسید